Via Pomerania - nowe informacje
5 września w Ustce liczne grono posłów, senatorów, samorządowców różnego szczebla zapoznało się z raportem opracowanym w ramach projektu „Pakt dla bezpieczeństwa Polski -Pomorze Środkowe". Sprawozdawcą był doradca ministra obrony narodowej Pan Maciej Samsonowicz.
Via Pomerania to kluczowy element całej koncepcji – nowoczesna struktura drogowa, zapewniająca bezpieczeństwo militarne, a także przynosząca realne korzyści dla lokalnych społeczności poprzez zwiększenie mobilności, ułatwienie transportu, a dzięki temu podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej terenów, które obejmuje swoim zasięgiem.
Via Pomerania na odcinku Ustka - Słupsk - Bytów - Chojnice – Sępólno - Bydgoszcz została przekazana przez Ministerstwo Obrony Narodowej do dalszych prac inwestycyjnych.
Kluczowe inwestycje będą dotyczyły dróg, linii kolejowych oraz portów lotniczych i morskich w województwach: zachodniopomorskim, pomorskim, kujawsko-pomorskim i warmińsko-mazurskim.
Jak przekazało Ministerstwo Obrony Narodowej - w powiecie sępoleńskim i powiatach ościennych swym zasięgiem Via Pomerania ma obejmować:
1. Via Pomerania (w projekcie) - odcinek: Ustka - Sępólno Krajeńskie,
2. Via Pomerania (w projekcie) - odcinek: Sępólno krajeńskie – Bydgoszcz - Inowrocław - Konin.
3. DW 189 Odcinek: Więcbork - granica województwa.
4. DW 241 - pn.-zach. Fragment obwodnicy Więcborka.
5. DW 241 Odcinek Więcbork- Sępólno Krajeńskie.
6. DW 241 obwodnica Sępólna Krajeńskiego.
7. DW 241 Sępólno Krajeńskie Tuchola.
8. DW 240 Obwodnica Tucholi.
9. DW 240 Tuchola - Świecie.
Wnioski i rekomendacje wynikające z raportu:
1. Dostosowanie krajowej infrastruktury drogowo-kolejowej na potrzeby mobilności wojskowej ,w tym przyjęcia wojsk sojuszniczych.
2. Uwzględnienie wskazanych w raporcie nowych odcinków dróg w wykazie dróg o znaczeniu obronnym.
3. Wskazanie priorytetów dróg znaczenia obronnego do finansowania w ramach KFD (Krajowego Funduszu Drogowego).
4. Wprowadzenie nowej kategorii drogi o znaczeniu obronnym tj. o niższych parametrach, niż określone w przepisach dotyczących wymagań techniczno-obronnych dla dróg znaczenia obronnego.
5. Dostosowanie kolejowych punktów ładunkowych na potrzeby transportu i ruchu wojsk własnych i sojuszniczych.
6. Rozwój zasobów w zakresie transportu kolejowego, w tym pozyskanie odpowiedniego taboru kolejowego, w szczególności platform wagonowych do transportu techniki ciężkiej.
7. Raport stanowi podstawę do aktualizacji rządowego programu budowy dróg krajowych i autostrad pod kątem priorytetyzacji potrzeb i zamierzeń inwestycyjnych wskazanych w raporcie.
8. Raport stanowi podstawę do aktualizacji rządowego programu budowy kolei pod kątem priorytetyzacji potrzeb i zamierzeń inwestycyjnych wskazanych w raporcie.
9. Raport nakłada obowiązek wprowadzenia systemów antydronowych dla osłony infrastruktury transportowej, w tym szczególnie portów lotniczych i morskich oraz kolejowych punktów ładunkowych.
10. Ujednolicenie we wszystkich Portach Morskich Instrukcji Technologicznej oraz Instrukcje Bezpiecznej Obsługi Statku, w zakresie działań eksploatacyjnych i awaryjnych podczas obsługi, a szczególności zapisów dotyczących krótkotrwałego składowania materiałów niebezpiecznych na terenie portów.
11. Raport nakłada obowiązek na administrację morską przeprowadzenia przeglądu morskich platform transportowych pod kątem: zasobów, stanu prawnego, obywatelstwa załóg.
12. Raport stanowi podstawę do dekonfliktacji planów ewakuacji ludności w rejonie opracowanego raportu.
13. Raport stanowi podstawę do opracowania dokumentacji ćwiczebnej cywilno-wojskowej w portach morskich i lotniczych mających na celu sprawdzenie możliwości użycia wojsk własnych i sojuszniczych.
14. Uproszczenie procedur inwestycyjnych w zakresie przygotowania infrastruktury transportowej (cywilnej) dla potrzeb transportu i ruchu wojsk własnych i sojuszniczych.
15. Raport stanowi podstawę do pozyskiwania środków finansowych na potrzeby i zamierzenia inwestycyjne z budżetu państwa i innych możliwych źródeł finansowania w tym KPO poprzez FBiO.
16. Potrzeby i zamierzenia inwestycyjne zawarte w raporcie realizują istotny interes bezpieczeństwa państwa, o którym mowa w szczególności w art. 12 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych.
17. Zamierzenia inwestycyjne zawarte w raporcie mogą być realizowane i finansowane w każdej możliwej formule, w tym formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
18. Raport stanowi podstawę do wyłączenia przepisów ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku oraz ustawy Prawo Wodne dla potrzeb i zamierzeń inwestycyjnych zawartych w raporcie.
19. Wzmocnienie ochrony i osłony infrastruktury istotnej pod względem bezpieczeństwa państwa w rejonie Pomorza Środkowego
20. Konieczność zbudowania w portach lotniczych zdolności do szybkiej odbudowy nawierzchni lotniskowych pola naziemnego ruchu lotniczego na lotniskach cywilnych użytku publicznego (Szczecin-Goleniów,Bydgoszcz, Olsztyn-Mazury).
21. Stworzyć normy prawne dotyczące włączenia w czasie wojny i stanu wojennego portów lotniczych i morskich do systemu obronnego Rzeczypospolitej Polskiej.
22. Wnioski i rekomendacje ujęte w raporcie powinny zostać uwzględnione w procesie planowania i programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP.
- autor: Jarosław Dera - Wicestarosta Sępoleński