Powiat Sępoleński

Treść Główna

Via Pomerania - nowe informacje

5 września w Ustce liczne grono posłów, senatorów, samorządowców różnego szczebla zapoznało się z raportem opracowanym w ramach projektu „Pakt dla bezpieczeństwa Polski -Pomorze Środkowe". Sprawozdawcą był doradca ministra obrony narodowej Pan Maciej Samsonowicz.

Via Pomerania to kluczowy element całej koncepcji – nowoczesna struktura drogowa, zapewniająca bezpieczeństwo militarne, a także przynosząca realne korzyści dla lokalnych społeczności poprzez zwiększenie mobilności, ułatwienie transportu, a dzięki temu podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej terenów, które obejmuje swoim zasięgiem.

Via Pomerania na odcinku Ustka - Słupsk - Bytów - Chojnice – Sępólno - Bydgoszcz została przekazana przez Ministerstwo Obrony Narodowej do dalszych prac inwestycyjnych.

Kluczowe inwestycje będą dotyczyły dróg, linii kolejowych oraz portów lotniczych i morskich w województwach: zachodniopomorskim, pomorskim, kujawsko-pomorskim i warmińsko-mazurskim.

Jak przekazało Ministerstwo Obrony Narodowej - w powiecie sępoleńskim i powiatach ościennych swym zasięgiem Via Pomerania ma  obejmować:

1. Via Pomerania (w projekcie) - odcinek: Ustka - Sępólno Krajeńskie,
2. Via Pomerania (w projekcie) - odcinek: Sępólno krajeńskie – Bydgoszcz - Inowrocław - Konin.
3. DW 189 Odcinek: Więcbork - granica województwa.
4. DW 241 - pn.-zach. Fragment obwodnicy Więcborka.
5. DW 241 Odcinek Więcbork- Sępólno Krajeńskie.
6. DW 241 obwodnica  Sępólna Krajeńskiego.
7. DW 241 Sępólno Krajeńskie Tuchola.
8. DW 240 Obwodnica Tucholi.
9. DW 240 Tuchola - Świecie.
 

Wnioski i rekomendacje wynikające z raportu:

1. Dostosowanie krajowej infrastruktury drogowo-kolejowej na potrzeby mobilności wojskowej ,w tym przyjęcia wojsk sojuszniczych.
2. Uwzględnienie wskazanych w raporcie nowych odcinków dróg w wykazie dróg o znaczeniu obronnym.
3. Wskazanie priorytetów dróg znaczenia obronnego do finansowania w ramach KFD (Krajowego Funduszu Drogowego).
4. Wprowadzenie nowej kategorii drogi o znaczeniu obronnym tj. o niższych parametrach, niż określone w przepisach dotyczących wymagań techniczno-obronnych dla dróg znaczenia obronnego. 
5. Dostosowanie kolejowych punktów ładunkowych na potrzeby transportu i ruchu wojsk własnych i sojuszniczych.
6. Rozwój zasobów w zakresie transportu kolejowego, w tym pozyskanie odpowiedniego taboru kolejowego, w szczególności platform wagonowych do transportu techniki ciężkiej.
7. Raport stanowi podstawę do aktualizacji rządowego programu budowy dróg krajowych i autostrad pod kątem priorytetyzacji potrzeb i zamierzeń inwestycyjnych wskazanych w raporcie. 
8. Raport stanowi podstawę do aktualizacji rządowego programu budowy kolei pod kątem priorytetyzacji potrzeb i zamierzeń inwestycyjnych wskazanych w raporcie. 
9. Raport nakłada obowiązek wprowadzenia systemów antydronowych dla osłony infrastruktury transportowej, w tym szczególnie portów lotniczych i morskich oraz kolejowych punktów ładunkowych. 
10. Ujednolicenie we wszystkich Portach Morskich Instrukcji Technologicznej oraz Instrukcje Bezpiecznej Obsługi Statku, w zakresie działań eksploatacyjnych i awaryjnych podczas obsługi, a szczególności zapisów dotyczących krótkotrwałego składowania materiałów niebezpiecznych na terenie portów. 
11. Raport nakłada obowiązek na administrację morską przeprowadzenia przeglądu morskich platform transportowych pod kątem: zasobów, stanu prawnego, obywatelstwa załóg.
12. Raport stanowi podstawę do dekonfliktacji planów ewakuacji ludności w rejonie opracowanego raportu. 
13. Raport stanowi podstawę do opracowania dokumentacji ćwiczebnej cywilno-wojskowej w portach morskich i lotniczych mających na celu sprawdzenie możliwości użycia wojsk własnych i sojuszniczych. 
14. Uproszczenie procedur inwestycyjnych w zakresie przygotowania infrastruktury transportowej (cywilnej) dla potrzeb transportu i ruchu wojsk własnych i sojuszniczych. 
15. Raport stanowi podstawę do pozyskiwania środków finansowych na potrzeby i zamierzenia inwestycyjne z budżetu państwa i innych możliwych źródeł finansowania w tym KPO poprzez  FBiO. 
16. Potrzeby i zamierzenia inwestycyjne zawarte w raporcie realizują istotny interes bezpieczeństwa państwa, o którym mowa w szczególności w art. 12 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych. 
17. Zamierzenia inwestycyjne zawarte w raporcie mogą być realizowane i finansowane w każdej możliwej formule, w tym formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
18. Raport stanowi podstawę do wyłączenia przepisów ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku oraz ustawy Prawo Wodne dla potrzeb i zamierzeń inwestycyjnych zawartych w raporcie.
19. Wzmocnienie ochrony i osłony infrastruktury istotnej pod względem bezpieczeństwa państwa w rejonie Pomorza Środkowego
20. Konieczność zbudowania w portach lotniczych zdolności do szybkiej odbudowy nawierzchni lotniskowych pola naziemnego ruchu lotniczego na lotniskach cywilnych użytku publicznego (Szczecin-Goleniów,Bydgoszcz, Olsztyn-Mazury). 
21. Stworzyć normy prawne dotyczące włączenia w czasie wojny i stanu wojennego portów lotniczych i morskich do systemu obronnego Rzeczypospolitej Polskiej. 
22. Wnioski i rekomendacje ujęte w raporcie powinny zostać uwzględnione w procesie planowania i programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP.

  • autor: Jarosław Dera - Wicestarosta Sępoleński

Galeria zdjęć

  • Konferencja Via Pomerania
    Konferencja Via Pomerania
  • Konferencja Via Pomerania
    Konferencja Via Pomerania
  • Konferencja Via Pomerania
    Konferencja Via Pomerania
  • Konferencja Via Pomerania
    Konferencja Via Pomerania
  • Konferencja Via Pomerania
    Konferencja Via Pomerania
  • Konferencja Via Pomerania
    Konferencja Via Pomerania

Linki