Powiat Sępoleński

Treść Główna

Pierwszy raport o stanie powiatu przyjęty a wotum zaufania dla zarządu udzielone

Na piątkowej sesji rady powiatu dnia 26 kwietnia br. po raz pierwszy Starosta Sępoleński - Jarosław Tadych przedstawiał raport o stanie powiatu sępoleńskiego za 2018 rok. Jest to nowy obowiązek wynikający ze zmiany przepisów.

RAPORT O STANIE POWIATU SĘPOLEŃSKIEGO W 2018 r.


Od 2019 r. zgodnie z art. 30a. ust. 1-2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2019 poz. 511) zarząd powiatu co roku do dnia 31 maja przedstawia radzie powiatu raport o stanie powiatu. Raport obejmuje podsumowanie działalności zarządu powiatu w roku poprzednim, w szczególności realizację polityk, programów i  strategii oraz uchwał rady powiatu. Debata nad raportem poprzedza głosowanie nad udzieleniem zarządowi wotum zaufania. 
W związku z tym, że ustawodawca nie wskazał jednoznacznie przedmiotowego zakresu raportu (mówi się tylko ogólnie o podsumowaniu działalności), Zarząd Powiatu w Sępólnie Krajeńskim skorzystał z wytycznych przygotowanych przez Związek Powiatów Polskich, czyli zestawienia tabelarycznego działów wg zadań powiatu z ustawy o samorządzie powiatowym.
Przygotowany w 2019 r. raport zawiera:
1.    Podstawowe dane o powiecie, w tym podstawowe dane finansowe;
2.    Informację o wykonanych uchwałach Rady Powiatu podjętych w 2018 r. i podjętych w 2017 r., ale skutkujących w 2018 r.;
3.    Dane o Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego Powiatu Sępoleńskiego jako  głównego dokumentu wskazującego kierunki rozwoju (założenia i działania zrealizowane);
4.    Informację o realizacji zadań powiatu z działów:
a)    edukacja publiczna (m.in. wykaz jednostek realizujących zadanie, wyniki egzaminów w szkołach, nakłady na remonty);
b)    promocja i ochrona zdrowia (projekty realizowane przez Szpital Powiatowy w Więcborku);
c)    pomoc społeczna (m.in. wykaz i główne założenia dokumentów programowych – „Strategia rozwiązywania problemów społecznych”, „Ocena zasobów pomocy społecznej”, „Powiatowy program przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie na lata 2017-2022”);
d)    wsparcie rodziny i systemu pieczy zastępczej (m.in. omówienie „Powiatowego programu pieczy zastępczej”, informacje o koordynatorach pieczy zastępczej, działalność opiekuńczo-wychowawcza w placówkach);
e)    wpieranie osób niepełnosprawnych (m.in. omówienie realizacji „Powiatowego programu działania na rzecz osób niepełnosprawnych w Powiecie Sępoleńskim na lata 2016-2021” i programów realizowanych przez Powiatowe Centrum pomocy Rodzinie);
f)    drogi publiczne i transport zbiorowy (zestawienie inwestycji drogowych wykonanych w 2018 r. i wykaz linii komunikacyjnych);
g)    kultura (realizacja zadań współfinansowanych przez powiat);
h)    sport i turystyka (wykaz zadań współfinansowanych przez powiat);
i)    geodezja, kartografia i kataster (wdrażanie projektu pn. „Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0”);
j)    gospodarka nieruchomościami (realizacja „Planu wykorzystania zasobu nieruchomości Powiatu Sępoleńskiego” – zestawienie gruntów z wyszczególnieniem działek i obrębów, rodzaj własności, prognoza wykorzystania);
k)    administracja architektoniczno-budowlana (realizacja zadań administracyjnych);
l)    ochrona środowiska, przyrody, geologia (realizacja „Program Ochrony Środowiska Powiatu Sępoleńskiego aktualizacja na lata 2012-2015 z perspektywą na lata 2016-2019”);
m)    rolnictwo, leśnictwo i rybactwo śródlądowe (dane dot. Uproszczonych Planów Urządzania Lasów Niestanowiących Własności Skarbu Państwa, działania administracyjne);
n)    porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli;
o)    przeciwdziałanie bezrobociu oraz aktywizacja lokalnego rynku pracy (działania podjęte w ramach realizacji „Powiatowego Programu Przeciwdziałania Bezrobociu i Aktywizacji Lokalnego Rynku Pracy”);
p)    ochrona praw konsumenta (omówienie działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów – porady, informacje, wystąpienia);
q)    nieodpłatna pomoc prawna i edukacja prawna (zasady korzystania z nieodpłatnej pomocy, informacja o udzielonej pomocy w 2018 r.);
r)    inwestycje w obiekty użyteczności publicznej z udziałem środków zewnętrznych (wykaz inwestycji zrealizowanych w 2018 r.);
s)    obronność (omówienie kwalifikacji wojskowej);
t)    promocja powiatu (wykaz działań promocyjnych);
u)    współpraca i działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (realizacja działań zawartych w „Programie Współpracy Powiatu Sępoleńskiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego”, wykaz udzielonych dotacji);
v)    członkostwo w związkach i stowarzyszeniach, nadzór nad stowarzyszeniami (wykaz organizacji, których powiat jest członkiem).

Raport został opracowany przez poszczególne jednostki organizacyjne oraz wydziały tutejszego Starostwa. Jest to podsumowanie działalności Starosty Sępoleńskiego w 2018 r. Opracowanie tego dokumentu, oprócz nowego obowiązku ustawowego nałożonego na organ wykonawczy, jest również okazją dla mieszkańców do zapoznania się ze specyfiką i efektami pracy samorządu powiatowego.

Radni po zapoznaniu się z raportem stosunkiem głosów 13 - "za", przy 3 "wstrzymujących się" udzielił Zarządowi Powiatu wotum zaufania. 

Raport o Stanie Powiatu Sępoleńskiego w 2018 r. - Dokument zatwierdzony przez Radę Powiatu w Sępólnie Krajeńskim

Poniżej krótka fotorelacja z tej części sesji.
 

 

  • autor: Kamila Jabłońska na podstawie informacji od Doroty Szymańczak, data: 2019-04-29
  • IMG_2836
  • IMG_2854
  • IMG_2845
  • IMG_2849
  • IMG_2878
  • autor: Wojciech Bilski, data: 2019-04-29

« wstecz

Linki