Powiat Sępoleński

Treść Główna

Programowanie uczy logicznego myślenia – rok z innowacją pedagogiczną w ZSCKR w Sypniewie.

Od września 2016r. w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego uczniowie 1 klasy  technikum w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki i uczniowie 2 klasy technikum w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa uczestniczą w innowacji pedagogicznej – Podstawy programowania w technice rolniczej.

Szkoła bierze udział w Pilotażowym wdrożeniu programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach  realizowanym przez MEN.  W naszej szkole zajęcia zaplanowane są na trzy kolejne lata szkolne. Prowadzenie zajęć jest możliwe dzięki wsparciu Wydziału Edukacji, Kultury, Sportu, Turystyki i Promocji Starostwa Powiatowego w Sępólnie Krajeńskim. W bieżącym roku szkolnym uczniowie rozwijali umiejętność logicznego, algorytmicznego myślenia oraz poznali podstawy programowania w różnych językach programowania. 


Podsumowaniem pierwszego roku pracy z innowacją, a zarazem wprowadzeniem do kolejnego etapu, była wycieczka programowa do Studium Politechnicznego Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jednostka ta prowadzi kształcenie na kierunku automatyka i robotyka.
Uczniowie wraz z opiekunami zaproszeni zostali  przez wykładowców UMK do zwiedzenia Pracowni Maszyn  i Robotów oraz Laboratorium Rozproszonych Systemów Sterowania. Dodatkowo, w związku z kierunkiem nauczania, uczniowie mieli możliwość poznania  pracy studentów w Pracowni Komputerowych Systemów Sterowania i Układów Napędowych.  Wysłuchali wykładu dotyczącego wykorzystania i obsługi frezarki numerycznej, drukarki 3D oraz  robotów przemysłowych. Poznali, na czym polega praca z programowalnymi sterownikami PLC różnych firm. Zobaczyli  w praktyce  działanie układu sterowania stosowanego w przemyśle.  Jeżeli Toruń, to obowiązkowo spotkanie z Kopernikiem na starówce i zakup pierników. Wycieczka wzbudziła wśród uczniów duże zainteresowanie. Liczymy, że zdobyte  przez nich umiejętności  pozwolą na sprawne posługiwanie się techniką rolniczą. Już szykujemy się na kolejny etap naszej innowacji. 

Podstawy programowania w technice rolniczej - innowacja pedagogiczna.

Proponowana innowacja pedagogiczna powstała w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002r. nr 56, poz. 506). Jest odpowiedzią na zapowiedź wprowadzenia nauczania programowania do edukacji formalnej, wyrażonej wspólnie przez Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Cyfryzacji i Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i zaproszenia szkół do udziału w; "Pilotażowym wdrożeniu programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach". Celem tego projektu jest testowanie dostępnych rozwiązań wprowadzających nauczanie programowania do edukacji formalnej, w tym programów nauczania opartych na projekcie nowej podstawy programowej, rekomendowanie do powszechnego wdrożenia najskuteczniejszych metod i technik kształcenia i samokształcenia uczniów i nauczycieli oraz uruchomienie narzędzi wsparcia dla nauczycieli informatyki i edukacji wczesnoszkolnej ułatwiających samokształcenie, kształcenie wzajemne oraz inne formy doskonalenia zawodowego.

Program nauczania przedmiotu jest skierowany do  uczniów Technikum w Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sypniewie w zawodach: technik mechanizacji rolnictwa (kl.II) i technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki (kl. I) na lata 2016-2019.

Zdobyte wiadomości i umiejętności w tym zakresie pozwolą podnieść kwalifikacje zawodowe absolwenta szkoły, umożliwią wybór ciekawych kierunków studiów oraz zwiększą szanse i zapewnią możliwość sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.

 
  • autor: Autorzy programu: Małgorzata Dropinska i Andrzej Oczkowski., data: 2017-07-03
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • autor: Małgorzata Dropinska, data: 2017-07-03

Linki